Ret blikket mod branchen i SPOT weekenden

SPOT

“ROSA støtter udviklingen og udbredelsen af dansk rockmusik i Danmark og udlandet.”
Sådan står der i ROSAs formålsbeskrivelse. ROSA er organisationen bag SPOT Festival, og med årets festival lige for døren, tager vi et kig på branchefestivalernes betydning – for egentlig skulle man jo tro, at bookere på spillesteder, medier og pladeselskaber i dagkunne finde deres nye yndlingsbands på YouTube og spare turen.

Afsættet finder vi i (Roskilde og) SPOT-aktuelle Highasakite, og hos Ulige Numre, der som dansksproget band var lidt af en overraskelse på den norske branchefestival by:Larms plakat, men som spillede på SPOT Festival i 2012. Februar-festivalen By:Larm minder på mange måder om SPOT, men har et endnu mere brancheorienteret tilsnit, da seminar-delen fylder langt mere end på SPOT. Kort fortalt: på by:Larm i Oslo drikkes der sygt meget kaffe, hvor der drikkes sygt mange øl på SPOT i Aarhus.

Highasakite spillede på by:Larm festival i 2012, og det var bandets blot sjette koncert nogensinde. I dag behøver Highasakite næppe grundigere introduktion, for med deres altid detaljemættede, svævende synthpop, er kvintetten kommet så langt fra hjemlandet som branchefestivalen over dem alle, SXSW i Texas.

 “Hvilken betydning havde koncerten på by:Larm i 2012 for Highasakite?”
“Utroligt mange bookere fra festivaler så os spille på by:Larm, og bookede os efterfølgende, så vi kom ud til publikum i løbet af sommeren 2012. Desuden udvalgte by:Larm os til at være et af de bands, de fokuserede særligt på. Det betød, at vi fik en masse medieopmærksomhed omkring vores koncerter,” fortæller Highasakite. Highasakite havde allerede et bookingbureau i Norge da de spillede på by:Larm 2012, men deres koncert banede vejen for at bandet fik kontakt til bookere i andre lande. Et udenlandsk bookingbureau er “en solid partner” for et band med udlandet højt på ønskelisten, siger Mads Ravnsbæk, manager for by:Larm-aktuelle Ulige Numre og ejer af managementbureauet Klientel, som fokuserer på dansksproget musik. Og udlandet er det som bekendt en god idé at sigte efter, hvis man er et ambitiøst dansk band – for så stor er Danmark bare heller ikke.

På branchefestivaler er både dem, der skal sælge bandet (bookere og pladeselskaber) og dem, der skal købe bandet (spillesteder/festivaler og medier) tilstede. Trods ethvert band har liveoptagelser og -sessions liggende på YouTube, bliver mange aftaler først indgået, når et band er blevet præsenteret i levende live.
“I Ulige Numres tilfælde har det været et problem for os, at vi simpelthen ikke har haft tid til at tage til Norge og spille. Fordi vi har et bookingbureau og et pladeselskab i Norge giver det god mening for os at tage herop og præsentere bandet for især de norske medier og spillesteder,” forklarer Mads Ravnsbæk. Spillestedsbookerne kan være svære at overtale til at booke et dansk band uden medieomtale og en etableret fanbase, og for et band er det omkostningsfuldt at rejse mellem landene. At Ulige Numre bruger penge på at tage til Oslo og spille på by:Larm (hvor forplejningen backstage består i max en flaske vand per bandmedlem og to halv-pris-kuponer til baren), skyldes på mange måder de relationer, bandet fik opbygget på sidste års SPOT Festival. “Der var en del nordmænd nede og se Ulige Numre, blandt andet bookere fra by:Larm, og så var det oplagt at kaste sig ud i Norge som første udenlandske marked,” siger Mads Ravnsbæk.

Highasakite har fra karrierens start haft kurs mod resten af Europa og det amerikanske marked. For bands fra ikke-engelsksprogede lande er det svært at overbevise udlandet om at bandet reelt set har et publikum. En optræden på en branchefestival kan skabe engelsksproget presseomtale, som kan citeres op til koncerter. Historierne om at Rolling Stones-journalisten David Friecke opdagede The Raveonettes på SPOT og breakede dem i USA er efterhånden en gammel traver, men ikke blot sensationen gør det til en god historie – de udenlandske journalister er så essentielle for eksport af bands, at branchefestivaler rent faktisk flyver dem ind.

En af dem er Kieron Tyler, britiske musikjournalist på Mojo og The Arts Desk. Han er efterhånden fast inventar på både SPOT og by:Larm, og da jeg under førstnævnte spørger ham, om han mon kommer på SPOT, svarer han “ja, hvis jeg bliver inviteret”. Branchefestivalerne formår at sammensætte programmer med så mange dybt begravede skatte, at branchens lidt tungere drenge godt gider at danse med.

Norsk omtale fik Ulige Numre masser af på by:Larm Festival, hvor de to stærke koncerter fik norsk Gaffa til at “krysse fingrene for at vi vil få se dem igjen en gang her til lands.” Det er netop det, man kan bruge branchefestivalerne til – at få spillestedsbookere ind og høre musikken så de booker koncerter med bandet, og blive omtalt så rosende i medierne, at publikum køber billet.

SPOT Festival har i år fokus på eksport af dansk musik til Tyskland. Her er fokus på de større, og meget omtalte upcoming bands, som allerede har bevist deres værd indenfor Danmarks grænser. For som Mads Ravnsbæk siger, “Hvis noget ikke fungerer på hjemmemarkedet, hvorfor skulle det så fungere i Tyskland eller Belgien eller hvor man nu prøver at eksportere det til?” Men forhåbentligt bliver der også plads til festivalens lidt mindre band. SPOTs program gemmer forhåbentligt også på morgendagens perler, som vi dårligt kender endnu. Som der står i ROSAs formålserklæring, så gælder det både om at støtte de store bands i at komme til udlandet og de små i at komme ud i Danmark.

Vi skal se:

Fredag:
17-21 – Navneløs dayparty m. Maskinvåd, Temple, Navneløs, Schultz & Forever (Akustisk) – foran Råbar, Gratis, Info.
16:00 – Kadie Elder – Caféscenen
19:30 – Folkeklubben – SCC That
19:45 – Dad Rocks! – Atlas
20:30 – Highasakite – SCC This
21:00 – Broken Twin  – Lille Sal
22:35 – CTM – Store Sal
23:00 – Schultz & Forever – Lille Sal
23:30 – When Saints Go Machine – SCC That

Lørdag:
12-16 – Daydream Dayparty m. Ice Cream Cathedral, Schultz & Forever, CTM m.fl. – Godsbanerne, Gratis, Info.
15:00 – Helsinki Poetry – Voxhall
17:15 – Ice Cream Cathedral – SCC That
18:00 – Asgeir Trausti – Rytmisk Sal
19:15 – Miriam The Believer – Voxhall
20:45 – We Were Born Canaries Radar
21:00 – Cancer – Voxhall
22:15 – Simian Ghost – SCC This
23:00 – Halasan Bazar – Lille Sal
00:25 – Ocean View – Atlas
01:15  – Vinnie Who – SCC That

Soundvenue afterparty m. Kenton Slash Demon m.fl, gratis, info.
Vesterlauget afterparty m. Pop Revo dj’s, gratis, info.