Wundergrund 2: Else Marie Pade & Jacob Kirkegaard

Else Marie Pade er over de seneste ti år (eller deromkring) blevet et navn, som stadig oftere dukker op i medierne, og som musikbevidste mennesker, unge som gamle, ved hvem er. Det var hende pioneren, der allerede lavede elektronisk musik tilbage i 50erne, på samme tid som Karlheinz Stockhausen begyndte sine eksperimenter i Tyskland. Faktisk lærte hun Stockhausen at kende og deltog i de berømte seminarer for ny musik i Darmstadt i 60erne – på trods af at hun havde været modstandskæmper under krigen og blev arresteret af Gestapo. Det er ikke alle der dengang ville være taget med åbent sind til Tyskland for at deltage i tysk kultur.

Men Else Marie Pade laver altså stadig musik. Med unge mænd endda! I samarbejde med Jacob Kirkegaard, der også har studeret i Tyskland, har hun komponeret værket Svævninger. Lørdag aften blev det uropført i det gamle Radiohus for et målløst publikum, der takkede med stående ovationer. Man må ganske enkelt sige: Hun har det stadig i sig. Svævninger var begavet, indtagende, urovækkende og intimiderende på samme tid.

Else Marie Pade – Fordømmelse

(Dette stykke er fra værket Et Glasperlespil fra 1962.)

Som jeg opfattede det var værket delt op i tre satser. Den første bestod hovedsaglig af ganske klare toner, der bevægede sig i fine sving, ofte med helt små intervaller, så de næsten lød som toneflader. Frekvenserne gav en sært gennemtrængende lyd, der fik musikken til at sidde helt inde i ens bevidsthed. På den ene side havde den lysende klare klang den virkning, at man med skræmmende nøjagtighed kunne følge tonernes bevægelse og relationer. Nærmest som om man kunne se lydbølgernes svingninger. På den anden side lå tonerne så utrolig tæt, at man næsten ikke kunne identificere, hvornår en ny tone var opstået og havde skilt sig ud fra en anden. Ligesom med en tanke, man aldrig kan sige, præcis hvornår man fik, fordi den på sin vis skal have været der allerede, for at man kunne få den. Sådan var tonerne der pludselig, uden at man kunne huske, hvornår de var kommet. En ”svævning” er vist i øvrigt en effekt der netop opstår, når to frekvenser ligger meget tæt og giver en rytmisk bølgende puls i tonen.

Jacob Kirkegaard – Church

(Dette er et stykke fra værket 4 Rooms. Det er en optagelse af lydbølger fra et tomt kirkerum i Tjernobyl, optaget over flere lag)

I stykkets anden sats var de klare toner væk. Fra de helt lyse svingninger var vi rykket ned i knagende, dybe, fysiske bølger. Ja, faktisk lød det som om man sad i bunden af et kæmpemæssigt skib af knagende stål. Hele rummet buldrede og føltes næsten som om det gyngede roligt og foruroligende. Andre, mere tørre, rytmiske og flakkende bølger lød som fulge på træk, der fløj i store flokke over havet. Men samtidig var der ikke sporet af en konkret lyd eller optagelse. Det var som om den indre bevidsthed med hemmelige tanker fra første sats nu havde vendt sig på vrangen og var blevet et diagrammatisk billede af omgivelser. I sidste sats gik bunden i skibet så og man sank ned på en mere grumset flade. Igen var tonerne klarere og mere faste, men de lysende flader fra første sats var skiftet ud med boblende og sandede tonerækker.

Som man kan se på ophobningen af metaforiske adjektiver i teksten her, er det ikke let at sætte ord på Svævninger. Men uanset hvad, var det et værk, hvis virkemiddel lå i en usædvanlig stoflighed ved lydene. Det specielle opstod, når denne stoflighed, der på nærmest videnskabelig vis optegnede sig som lydbølger for øjnene af én, når den så alligevel pludselig blev lastrummet i et rustent skib. En smuk balance mellem et billedskabende narrativ og en abstrakt og reflekteret form. At Mark Fell, der spillede efterfølgende, så var en værre skuffelse gider jeg ikke bruge energi på at beskrive.

Del og kommentér

    Warning: Use of undefined constant regnsky_comment - assumed 'regnsky_comment' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/b/c/0/regnsky.dk/httpd.www/wp/wp-content/themes/regnsky_/comments.php on line 45
  1. Rikke Posborg says:

    Når man nu ikke selv kunne være til koncerten er det virkeligt dejligt at blive lukket ind i oplevelsen gennem denne anmeldelse – både lyd og billeder dukker op undervejs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Har du også lyst til at sige noget?