Din guide til 90er-tendenserne i ny elektronisk musik

Måske har du allerede bemærket det, men 90erne sprudler frem i ny elektronisk musik. Over det seneste år er forsøget på at kombinere nye ideer med 90ernes oprindelige indsigter fra dance, rave, UK garage blevet en populær indgang til ny lyd. Et splinternyt og interessant eksempel er Dream Continuums ep Reworkz, der udkom i slutningen af sidste måned. Dream Continuum er et samarbejde mellem Machinedrum og Om Unit og deres eksperiment går ud på at bruge 90er-indsigterne i en footwork-kontekst.

Dream Continuum – Giv A Lil Luv

Et andet nyligt eksempel, som I nok allerede har lyttet til, er Burials Kindred EP, der har mange skønne rave-elementer. Ifølge en udbredt læsning af Burials musik figurerer den som en slags ”sorg over ravemusikkens død”, en sorg der udtrykkes i hans tendens til at iscenesætte rave-elementerne i en moderne ensomhed og melankoli, dvs. i en tid hvor det fællesskab, som ravekulture udgjorde, er forsvundet.

Burial – Wasp Ashtray

Den læsning er jeg ikke helt enig i. Den pådutter musikken en nostalgi, som jeg ikke kan høre. Hvad jeg derimod synes er helt tydeligt i et nummer som ”Wasp Ashtray”, er at musikken sår tvivl ved den fortid, den referer til. Frem for en egentlig længselsfuld sorg over rave-kulturens død, ser jeg det mere som vemodigt spørgsmålstegn ved selv samme kultur: Var dens emancipationsideal helt uskyldigt? Hvilken pris krævede den? ”Wasp Ashtray” er et ekstremt rigt nummer, der også handler om alt muligt andet, men dette spørgsmålstegn er en vigtig del af den måde, det kigger tilbage på 90erne på.

Det at så tvivl ved den fortid, man henviser til, er i mine øjne en afgørende del af, hvordan retro-elementer bør bruges på, hvis det samtidig skal tage et skridt ind i fremtiden. Det skaber en reflekteret musikalsk genbrug frem for en nostalgisk reproduktion. En anden som har formået at se tilbage på 90erne på en reflekteret og musikalsk enormt vellykket facon er FaltyDL med hans album fra sidste år You Stand Uncertain. Jeg vil prøve at vise, hvorfor netop hans tilgang til 90erne er frugtbar ved at dissekere et af hans bedste tracks “Lucky Luciano”.

FaltyDL – Lucky Luciano

FaltyDL har et hav af samples og referencer kørende i det nummer og jeg vil straks kaste mig ud i at præsentere dem for jer, så vi kan se, hvad han gør anderledes og hvorfor det er godt. Det mest åbenlyse 90er-element er nok det vidunderlige vokalsample. Til at starte med lyder det indelukket og frustreret, indtil det 1.18 min. inde pludselig slippes fri i en glitrende smuk solstråle. Denne kombination af indelukkethed og befrielse afspejler det afgørende greb i FaltyDLs tilgang til samplingen: Vokalsamplet, som vi straks skal på historisk dykkertur med, bærer på en emancipatorisk idé fra 90erne, men hos FaltyDL er det som om, den er lige så frustreret som befriende. Samplet stammer fra et track af Collapse fra 1991, som er ret lækkert (bered dig på 90erhed i dine øre).

CollapseHold Me In Your Arms (Pump Mix)
(I må lige bruge linket her, da indlejringen til nummeret er skjult på YouTube)

A cappella versionen af samplet er blevet brugt i et utal af ravetracks i 90erne.

Collapse – Hold Me In Your Arm (A Cappella)
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2012/04/Hold-Me-In-Your-Arms-accapella.mp3]

Det kan bl.a. høres på dette Sunshine Productions track fra 1997, som FaltyDL har en åbenlys relation til, hvis man lytter til de iltre trommer.

Sunshine Productions – Above the Clouds (DJ Ham Remix)

Netop trommerne er enormt vigtige. FaltyDLs slagtøj er, udover at være lidt langsommere, langt mere præget af percussion end garage-trommerne hos Sunshine Productions, ligesom at en del rytmer har et lidt andet swing – noget der er karakteristisk for post-dubstep-produktioner. Igen et godt eksempel på, at FaltyDL ikke kopierer 90erne, men sætter dem ind i en ny ramme, et nyt swing.

Men der er endnu mere at hente i ”Lucky Luciano”. Hør f.eks. hvordan akkorderne og deres produktion hos FaltyDL minder om dette jungle track af Peshay fra 1995. Det er i øvrigt et super dystert og interessant nummer, som også sætter sine spor på Burials EP.

Peshay – Piano Tune

Både Peshay og FaltyDL har i øvrigt spor helt tilbage til dette legendariske 808 State track fra 1989, som FaltyDL endda sampler på ”Lucky Luciano”.

808 State – Pacific State

For nu lige at tage den til ekstremen her til sidst, kan vi også lytte til dette funky track ”Apache” (1973) af Incredible Bongo Band, som FaltyDL ligeledes har samplet trommer fra på ”Lucky Luciano”, og som også var et udbredt sample i 90ernes drum n bass, selvom de første samples af ”Apache” stammer helt tilbage fra den tidligste hip-hop. Incredible Bongo Bands ”Apache” er i øvrigt et cover af The Shadows‘ track ”Apache” fra 1960. Så blev den intertekstuelle bue også spændt til det yderste.

Incredible Bongo Band – Apache

The Shadows – Apache