
Den svenske, Labrador-signede duo Pallers omtalte vi kort for et par måneder siden, da den fremragende “Come Rain, Come Sunshine”, førstesinglen til den snart aktuelle debut The Sea of Memories, ramte internettet.
Britiske The Fader har i denne uge en noget mere værdifuld artikel om Pallers – den giver nemlig mulighed for stream af hele albummet, der på tirsdag udgives. Et album, der udvider forestillingen om Pallers lyd betragteligt fra det poppede og uptempo eksempel “Come Rain, Come Sunshine” fremlagde.
Følsom vokal, underspillede housebeats, hoppende synth. “The Kiss” er indbegrebet af åbningssekvensen på en ungdomsfilm om 80’erne. Lyt selv og forestil dig, hvordan hovedpersonen gennem gråt betonbyggeri vandrer ud mod horisonten, når de analoge synth og håndspillede trommer forenes af tekstens opgivende sløvsind, før enkle guitaranslag varsler håbets komme i beatets fornyede energi. En smuk melankoli, en momentær stilstand, som føles som år, men alligevel så hurtigt forgår.
Forestillingen er ikke uintenderet. Som pladetitlen angiver, skuer duoen tilbage – vi hører det i teksterne, der kredser om tabt ungdom set i længslens småmelankolske skær, i synthvalget som hilser os velkommen i 80’erne og gennem den oftest meget opbyggelige sangstruktur, hvor tilføjelsen af elementer enkeltvis giver numrene ro til at hæve sig. Det skaber en nødvendig balance i de enkelte numre, for man kan ikke komme udenom, at The Sea of Memories med sin hang til diskant – trods aparte indslag som den voldsomme “Wicked” – kan fremstå en smule for homogen og mere som et soundtrack, end som en samling af mærkante numre.
Pallers – The Kiss
[audio:http://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2011/09/The-Kiss-1.mp3]
Pallers – Humdrum
[audio:http://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2011/09/01-Humdrum.mp3]