Gaveregn fra Hivern og Border Community

Så blev det også jul hos de atmosfæriske electronica/techno-drenge, vi holder så meget af.

Det er i hvert fald sjældent en uge inkluderer nyt fra både engelske Nathan Fake og de spanske label-kammerater John Talabot og Pional.
Men det gør denne, og det er dejligt, for alle tre favoritter lever op til forventningerne. Hvor Nathan Fake siden sin debut Drowning in the Sea of Love og ikke mindst singlen The Sky Was Pink, som begge udkom på James Holdens label Border Community, har været et af de absolut største navne på electronica/neotrance/techno-scenen er John Talabot og Pional to af 2010’s allerbedste overraskelser.

Begge kommer de fra Barcelona, hvorfra John Talabot driver sit succesfulde label Hivern, der også har signet Pional. Men de fleste vil nok huske John Talabot for “hittet” “Sunshine”. Et nummer med drive, karakteristiske vokalsamples og uimodståeligt klokketema som i høj grad definerede den lyd, der har præget det – efter min mening – allermest interessante på den elektroniske scene året igennem.
Nu er John Talabots seneste udgivelse, et remix af DFA-signede Shit Robot (som i øvrigt spiller på den københavnske klub Simons denne fredag – mere info her). Jeg synes måske det er lovlig let sluppet, for remix’et af “Take ‘Em Up” lyder unægtelig som John Talabot, hvilket selvfølgelig er godt. Men vi har hørt det en del gange efterhånden. Accepteret, men det kunne være sjovt snart at høre noget andet end discoinspireret solskinshouse fra ham.

John TalabotTake ‘Em Up (John Talabot Remix)
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2010/12/Take-Em-Up-John-Talabot-Remix-Edit.mp3]

We’ve Been Waiting For You er titlen på Pionals seneste udspil. Ep’en af samme navn er netop udkommet, og at dømme ud fra det tilgængelige titelnummer har Pional udviklet sig i en mere disco’et laidback retning end den introverte og meget Border Community-inspirerede debut “In Another Room” varslede. Klaveret hopper i hvert fald temmelig funky – dog bliver det aldrig til cheesy underlægningsmusik for en charterrejsebureau reklame. Dertil er personligheden, de overlegent afmålte virkemidler og den kontinuerlige vekslen mellem forskellige melodier for original.

Pional – We’ve Been Waiting For You

Pional – In Another Room
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2010/12/01-In-Another-Room.mp3]

Hos både John Talabot, Nathan Fake og Pional er tempoet langsommere end i normal klubmusik. Til gengæld er melodierne stærkere, og ofte mere udfordrende for lytteren. Numrenes opbygning er hverken vers/omkvæd- eller rytmebaserede som analog musik eller elektronisk, men mikser elegant mellem de to stilarter – hvilket der er tid til, for numrene har for vane at strække sig over på den rigtige side af seks minutter.

Nathan Fakes “Xmas Rush (dub)” fremstår ved første lyt som det usandsynlige mix af tusinde ting, men det gør alt Nathan Fake laver jo som regel. Det her er dog et temmelig genuint og velafmålt miks, som nok tager prisen som årets bedste julenummer – ja, ordet “christmas” er faktisk en del af vokalsamplet, så en plads på julecd’en må Nathan Fake da have fortjent.

Nathan Fake – Xmas Rush (Dub)
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2010/12/Xmas-Rush-Dub.mp3]