Roskilde Festival vs. Strøm

“Welcome to the great ROCK festival”

Sådan lyder Roskilde Festivals statement for årets 40-års jubilæum. Et statement, der kædet sammen med årets program, har fået mig til at tænke et ord: stilstand.
For elektronisk musik ting, er der er så lidt af på programmet, at det nærmest er ikke-eksisterende. Ret bizart at Roskilde Festival, Danmarks så godt som eneste større festival (målt både på publikumsmængde, musikalske ambitioner og renomé), vælger at skrue så markant ned for ambitionerne og tilmed negligerer den velsagtens største musikhistoriske udvikling siden 50’erne.

De, der kan finde mere end et techno, minimal eller house-navn i årets officielle program må gøre sig fortjent til titel som årets bedste guldgraver. Disco er som eneste elektroniske genre repræsenteret på årets festival, men blot med navne, der lægger sig så tæt op af hinanden, at det ikke ændrer det overordnede indtryk særligt.
Hvorvidt Roskilde Festival finder den elektroniske musik for useriøs, kun egnet til fest eller simpelthen har valgt at udelukke den som naturlig indskrænkning, ville være interessant at vide.

En anden mulighed kunne også være, at de overlader 1/3 del af nutidens musikudbud til dem, der kan finde ud af det. For heldigvis tager andre kræfter den elektroniske musik seriøst.
Folkene bag Strøm Festival fortjener al den ros, de kan få. I dag blev første portion navne til festivalen, der løber fra 16.-22. august, offentliggjort og de repræsenterer et kvalitetsbevidst program, som i den grad får inddraget elektronisk musiks mange undergenrer.
For at starte, hvor begejstringen er størst:

Pantha Du Prince besøgte i foråret Dunkel med et decideret fremragende album nyligt udgivet. Black Noise maler tyskeren atmosfæriske lydlandsker med både mildt støjende flader og sarte, organiske detaljer, der skaber et lydbillede med diversitet og personlighed.

Pantha Du PrinceSatellite Snyper
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2010/03/06-Satellite-Snyper.mp3]

Personlighed har den noget beslægtede englænder Four Tet også. Egentlig var Four Tet og Pantha Du Prince længe mine bedste bud på et ambitøst indslag på Roskilde Festivals program, men når der er blevet sovet i timen der, er en lun sommeraften i Enghave Parken ikke et dårligt sted til Four Tets electronica, der ligesom Pantha Du Prince i stemning ikke ligger langt fra mere organisk musik.

Four TetSing
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2010/05/Sing.mp3]

Derudover hiver Strøm også sidste års mest omtalte dubstep/crossover kunstner, Mount Kimbie, til Danmark. I samme bas-frekvensen findes Untold, der har remixes af bl.a. The XX og Moderat på samvittigheden. Faktisk besøgte han Dunkel tidligere på året, men til så stor succes, at han altså vender tilbage igen til august.

Også en af Regnskys egne favoritter fra dj-tasken vil garantere fest i hovedstaden. Spanske Flavio Diaz leverer legesyg techhouse med melodien i fokus og tempoet i top. Alysa fra sidste års udgivelse er et fremragende eksempel på, hvordan techhouse kan have massevis af detaljer, stadig være dansabelt og rent faktisk være til at lytte på før kl. 03 om natten… Tag den, Roskilde Festival.

Flavio Diaz – Alysa
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2010/05/Alysa-Original-Mix-1.mp3]

Resten af Strøm Festivals program kan ses her.