Records to remember ’09 by

My 2009

Årstallet 2009 er snart passé, men inden Regnsky sniger sig ud af bagdøren og ind i 2010, et musikalsk år jeg personligt ser utrolig meget frem til, er det på sin plads at hylde de bedste udgivelser fra dette år. Nu er det så blevet min tur, efter at Søren og Eva hver især allerede har fortalt om de albums fra i år, der har haft en stor betydning for dem.

Jeg har brugt meget tid – lidt for længe, synes jeg nogle gange – på at komme frem til mit endelige bud på årets fem bedste udgivelser. Nogle gange fordi jeg havde svært ved overhovedet at fremkomme med fem fantastiske titler, som virkeligt adskilte sig fra de andre “blot” virkelige gode. Andre gange af en mere simpel årsag, hvor jeg simpelthen ikke kunne beslutte for mig selv, om Album X var bedre end Album Y, eller om Album Z skulle være med i top 5 eller ej. Men eftersom vi nærmer os deadline for 2009 – mit personligt bedste by far – har jeg valgt at skide hul i små overvejelser og smække min foretrukne top 5 op, i håb om at jeg i sidste ende indser, at dette var den rigtige rangliste for mig.

#5: I Got You on Tape – Spinning for The Cause

I Got You on Tape - Spinning for The Cause
Eneste danske navn på min top 5 – med andre ord årets bedste danske udgivelse. Jeg fik faktisk til opgave at anmelde denne plade ved udgivelsesdatoen tilbage i oktober, men andre ting kom i vejen og anmeldelsen blev nedprioriteret. Dette er ikke min måde at undskylde overfor bandet og pladeselskabet Tigerspring, for man kan simpelthen ikke komme udenom Spinning for The Cause. Det danske indieband med Jacob Bellens og hans dejlige vokal og hans ditto fornemmelse for sangskrivning i forsædet, trækker udgivelsen helt op i blandt de bedste fra i år. Adam Thorsmark og Soundvenue sagde det egentligt irriterende godt, da han konkluderede, at pladen ikke går efter morskab og underholdning, men i stedet lægger vægt på at forsøge at skabe et smukt lydbillede, fra start til slut. Dette gjorde kvartetten succesfuldt på en plade, hvor især titelnummeret og Beggers for Bangers imponerer.

I Got You on TapeBeggars And Bangers (ft. Kim LAS)
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/12/08-Beggars-And-Bangers-ft.-Kim-LAS.mp3]

#4: The Whitest Boy Alive – Rules

THE-WHITEST-BOY-ALIVE-RULES
Det norsk/tyske house-/rockband, med den hornbrillebærende nørd og allemandseje Erlend Øye som bandets hovedrolle udadtil, er nok det band, der stjæler titlen som mit yndlings. Ingen af pladens i alt 11 numre kan selv den kritiske anmelder ønske fjernet, og de imponerende sangtekster har reddet mig utallige gange, hvad enten det var en fredag aften, en søndag eftermiddag, på landevejen eller spinnende i DJ-pulten. Jeg synes Rules slår bandets debutplade Dreams, især vurderet på holdbarhed, gennemførslen og af det faktum, at Rules bød på implementeringen af en retrosynthesizer. Courage, 1517 og Gravity skal især fremhæves som nogle af de sange, der i år har haft den største betydning for mig.

The Whitest Boy AliveGravity
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/12/08-Gravity-1.mp3]

#3: Girls – Album

girls
Jeg synes egentligt denne plade kom ud af det store ingenting. Men så var det nok fordi at duoen Christopher Owens og Chet “JR” White ikke forsøgte sig med et særligt koncept eller at være noget, de ikke var. Dog fik især vokalisten Owens masser af opmærksomhed/hype for hans noget okkulte fortid med en storebror, der døde ved spæd, og en mor, som var tvunget i prostitution – begge grundet en deltagelse i en religiøs sekt. Men nok om det. Album er det trejdebedste album (heh…) fra 2009 pga. den smukke, omend relativt simple produktion, Owens’ smukke, følsomme vokal og sangene enhver ung knøs kan relatere til, hvad enten det drejer sig om problemhåndteringer, ensomhed og drømme.

GirlsHellhole Ratface
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/12/06-Hellhole-Ratface.mp3]

#2: Bibio – Ambivalence Avenue

ambivalenceavenue
Endnu en solist, som blandt andet takket være smukt skrevet tekster har fået plads på denne top 5-liste. Bibio alias Stephen Wilkinson er, på trods af at have udgivelser på samvittigheden som strækker sig tilbage til 2005, en del af den nye lo-fi bølge som gik hen og blev ret populær her i 2009. Udover Bibio kan man blandt andet nævne Washed Out og Gold Panda, som også har oplevet masser af succes for konceptet, hvor ideerne betød mere end produktionen af disse. I løbet af 43 minutter viser Bibio med sit mangfoldige udtryk, at han på stærk og overbevisende facon håndterer et væld af subgenrer som ambient lo-fi electronica, surferrock og post-hip hop á la Flying Lotus. Det indledende titelnummer (som nok har årets bedste nynneomkvæd, Sugarette og Lovers’ Carvings formår, et halvt år efter udgivelsen, stadigt at give mig gåsehud. Jeg kan ikke lovprise denne plade tilstrækkeligt.

BibioAmbivalence Avenue
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/12/01-Bibio-Ambivalence-Avenue.mp3]

BibioFire Ant
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/12/04-Bibio-Fire-Ant.mp3]

#1: Stimming – Reflections

stimming
Det samme kan til det absolutte siges om Reflections, årets uden tvivl bedste plade. Jeg tror aldrig tidligere nogen minimal tech-fuldspiller har budt på så megen hjerte/smerte og sjæl som man kan høre det fra Stimming, den tyske technodarling, som oftest huserer på det tyske label Diynamic. Pånær på nummeret The Loneliness er alle pladens numre instrumentale – altså uden vokal – hvorfor det kan være svært at forholde sig til sangenes omhandlen og betydning. Men godt hjulpet på vej af titlerne, eksempelvis Sunday Morning, Song for Isabelle og The Kiss bør det fremstå klart for enhver, hvad musikken stykvist handler om – hvad enten det drejer sig om tømmermænd, forelskelse, beundring, ensomhed, verdensomspændende rejser eller opdagelser. Det er smukt og fængende og med mere nerve end man kan finde på de fleste følsomme rockballader. Den allerstørste præstation ligger i den måde, hvorpå han med et kendetegnende Stimming-udtryk, gennem hans specielle, selvskabte samples, formår at holde lytteren interesseret fra start til slut, samt succesen med at få integreret følelser og tanker ind i et normalt monotomt, koldt og apatisk univers, som minimal technoen normalt er garant for.

StimmingSong For Isabelle
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/12/03-Song-For-Isabelle.mp3]

StimmingThe Loneliness
[audio:https://www.regnsky.dk/wp/wp-content/uploads/2009/12/07-The-Loneliness.mp3]